Siirry suoraan sisältöön

Testasimme BMW i4 M50 – sähköinen M-malli lupaa paljon, mutta jättääkö se BMW-maagin eloon?

Sähköautot valtaavat tiet, mutta BMW:n M-sarja on aina ollut synonyymi bensalle, murinalle ja puhtaalle ajamisen ilolle. Nyt koeajossa BMW i4 M50 – ensimmäinen täysin sähköinen M-malli, joka asettuu nollapäästöisenä vaihtoehdoksi M4:lle. 544 hevosvoimaa, 795 Nm vääntöä ja 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Teoriassa täydellinen kompromissi urheilullisuudelle ilman lyijytöntä. Mutta käytännössä? Ajoimme satoja kilometrejä moottoriteillä, kaupungeissa ja mutkaisilla maanteillä Suomessa talviolosuhteissa. Tulokset: räjähtävä voima on paikallaan, mutta paino ja dynamiikka jättävät kaipaamaan perinteistä M-henkeä. Lue kattava koeajo, vertailut ja vinkit – tämä voi olla sähkö-M-sarjan tulevaisuus.

BMW i4 M50: Sähköinen urheilija kahden maailman rajalla

BMW on moottorien mestari – V12 McLaren F1:lle, tehokkaat dieselit ja superautot. Sähkömatka alkoi i3:lla, nerokkaalla mutta kalliilla kaupunkiautolla, joka oli aikansa edelläkävijä kuten Audi A2. Nyt i4 M50 (päivitetty M60) rakentuu Serie 4 Gran Coupén CLAR-alustalle, akseliväli venytetty 5 mm sähkökomponenteille. Polttomoottorit korvattu kahdella sähkömoottorilla – eteen 258 hv, taakse 313 hv – nelivedoksi. Pohjassa 83,9 kWh akku laskee painopistettä 34 mm ja lisää jäykkyyttä, mutta tuo 550 kg painoa. Tyhjäpaino 2215 kg – lähellä Range Rover Sportin 2390 kg.

Teho aktivoituu Sport Boost -tilassa 10 sekunnin purkauksina: 544 hv ja 795 Nm. 0–100 km/h 3,9 s (M4 Competition xDrive 3,7 s), 0–200 km/h 13,8 s, huippu 220 km/h. Luvut lupaavat, mutta urheilullisuus ei synny pelkistä numeroista. Koeajossa Suomessa: talvella lataus 120–130 kW, kulutus 22 kWh/100 km keskimäärin (kaupunki 19, moottoritie 25). WLTP 519 km, käytännössä 366 km – moottoritiellä alle 300 km. Pidemmät matkat vaativat pysähdyksiä 200 km välein. Verrattuna i4 eDrive40:een (340 hv, 18–21 kWh/100 km, 400 km moottoritiellä) M50 on janoisempi.

Koeajo: Räjähtävä kiihtyvyys, mutta paino tuntuu joka mutkassa

Ajoimme i4 M50:ta vaihtelevissa oloissa: Helsingin ruuhkissa, moottoriteillä 120 km/h ja Lapin mutkateillä. BMW i4 M50 koeajo vahvuudet: kiihtyvyys liimaa penkkiin – 80–120 km/h 2,5 s, ohitukset vaivattomia. Neliveto jakaa voimaa täydellisesti, SelectDrive M -alusta mukautuu: Comfort arkiajoon pehmeä, Sport jäykempi. Ohjaus tarkka, mutta ei anna palautetta tiestä kuten M4:ssa. Sisätilat premium: kaareva näyttö yhdistää mittarin ja infotainmentin, viimeistely 8/10. Tavaratila 470 l, takana tilaa gran coupéksi – korkeat pääsevät sisään vaivatta.

Heikkoudet: Paino 2215 kg tuntuu. Kurveissa kallistelua, alusta niiaa töyssyissä yli 120 km/h. Aerodynaamiset äänet häiritsevät, Hans Zimmerin ”Iconic Sounds Electric” sport-tilassa – zumbina Playstation 1:n ja scifi-elokuvan välillä – kyllästyttää. Koeajoautossa näyttöbugi: musta ruutu, resetointi radiopainikkeella 30 s. Verrattuna Porsche Taycan 4S:ään (kevyt, ketterä) tai Tesla Model 3 Performanceen (vähemmän keinahtelua, hauskempi), i4 tuntuu raskaalta. Subvirajainen: pidentää kaarreja, ei kutista radalla. Talvella nastarenkaat parantavat pitoa, mutta kulutus nousee.

Vertailu: M4, Tesla ja Hyundai – kuka voittaa dynamiikassa?

  • M4 Competition xDrive: Kevyempi (n. 1800 kg), äänellinen 6-sylinterinen, radalla ylivertainen. i4 voittaa kiihdytyksessä matalilla nopeuksilla, mutta häviää ajettavuudessa ja tunteessa.
  • Tesla Model 3 Performance: Kevyempi, vähemmän kallistelua, hauskempi mutkissa. Vähemmän premium, mutta parempi hinta-laatusuhde.
  • Hyundai Ioniq 5 N: Radikaalimpi, drift-tila, parempi dynamiikka. Edullisempi, mutta ei BMW-laatua.
  • i4 eDrive40: Parempi kulutus (18–21 kWh), pidempi säde, riittävä teho arkiajoon.

i4 M50 sopii perheelle: tilava, mukava, nopea. Ei puhdas urheiluauto.

Tekniset tiedot ja hinta – arvo rahalle?

  • Moottorit: Etu 190 kW (258 hv), taka 230 kW (313 hv).
  • Akku: 80,7 kWh käytettävissä (83,9 kWh brutto).
  • Mitat: 4784 × 1852 × 1448 mm, akseliväli 2856 mm.
  • Paino: 2215 kg.
  • Suorituskyky: 0–100 km/h 3,9 s, huippu 220 km/h.
  • Kulutus: WLTP 18,1 kWh/100 km, koeajo 22 kWh.
  • Toimintasäde: WLTP 519 km, koeajo 366 km.
  • Hinta: Uusi yli 85 000 €, käytetty alle 65 000 € (alle 10 000 km).

Arvio: Hyvä sähköauto, mutta ei täydellinen M

BMW i4 M50 saa 7,4/10: Ulkonäkö 8, tilat 7, sisusta 8, laatu 8, tavaratila 8, moottori 7, turvallisuus 8, ajettavuus 7, mukavuus 7, hinta 6. Plussat: kiihtyvyys, tilavuus, premium-tuntuma. Miinukset: kulutus, dynamiikka, paino. Sopii perheelle tai pitkille matkoille, ei radalle. Verrattuna M4:ään: sähkövoima korvaa murinan, mutta ei tunnetta.

Sähköinen M-tulevaisuus – koe itse ja päätä

BMW i4 M50 koeajo osoittaa: sähkö-M on täällä, mutta BMW-maagi kaipaa kehitystä – kevyempiä akkuja, parempaa dynamiikkaa. Varaa koeajo lähimmältä jälleenmyyjältä tänään – koe kiihtyvyys talviolosuhteissa. Vertaa i4 eDrive40:een säästääksesi. Mikä yllätti sinut eniten – räjähtävä voima, raskas tuntuma vai äänimaailma? Kokeile ja jaa kokemuksesi.

Moikka! Nimeni on Emilia – ja rakastan kerätä arjen pieniä oivalluksia, jotka saavat hymyn huulille ja elämän rullaamaan kevyemmin. Täällä jaan parhaat lifehackit, omituiset faktat ja ideat, jotka tekevät arjesta vähän taianomaisemman. Jos olet koskaan ajatellut “olisipa helpompaa tapa tehdä tämä”, niin täällä ehkä löytyy vastaus. Hypätään yhdessä mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Exit mobile version