Sähköautot valtaavat tiet, mutta BMW:n M-sarja on aina ollut synonyymi bensalle, murinalle ja puhtaalle ajamisen ilolle. Nyt koeajossa BMW i4 M50 – ensimmäinen täysin sähköinen M-malli, joka asettuu nollapäästöisenä vaihtoehdoksi M4:lle. 544 hevosvoimaa, 795 Nm vääntöä ja 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Teoriassa täydellinen kompromissi urheilullisuudelle ilman lyijytöntä. Mutta käytännössä? Ajoimme satoja kilometrejä moottoriteillä, kaupungeissa ja mutkaisilla maanteillä Suomessa talviolosuhteissa. Tulokset: räjähtävä voima on paikallaan, mutta paino ja dynamiikka jättävät kaipaamaan perinteistä M-henkeä. Lue kattava koeajo, vertailut ja vinkit – tämä voi olla sähkö-M-sarjan tulevaisuus.
BMW i4 M50: Sähköinen urheilija kahden maailman rajalla
BMW on moottorien mestari – V12 McLaren F1:lle, tehokkaat dieselit ja superautot. Sähkömatka alkoi i3:lla, nerokkaalla mutta kalliilla kaupunkiautolla, joka oli aikansa edelläkävijä kuten Audi A2. Nyt i4 M50 (päivitetty M60) rakentuu Serie 4 Gran Coupén CLAR-alustalle, akseliväli venytetty 5 mm sähkökomponenteille. Polttomoottorit korvattu kahdella sähkömoottorilla – eteen 258 hv, taakse 313 hv – nelivedoksi. Pohjassa 83,9 kWh akku laskee painopistettä 34 mm ja lisää jäykkyyttä, mutta tuo 550 kg painoa. Tyhjäpaino 2215 kg – lähellä Range Rover Sportin 2390 kg.
Teho aktivoituu Sport Boost -tilassa 10 sekunnin purkauksina: 544 hv ja 795 Nm. 0–100 km/h 3,9 s (M4 Competition xDrive 3,7 s), 0–200 km/h 13,8 s, huippu 220 km/h. Luvut lupaavat, mutta urheilullisuus ei synny pelkistä numeroista. Koeajossa Suomessa: talvella lataus 120–130 kW, kulutus 22 kWh/100 km keskimäärin (kaupunki 19, moottoritie 25). WLTP 519 km, käytännössä 366 km – moottoritiellä alle 300 km. Pidemmät matkat vaativat pysähdyksiä 200 km välein. Verrattuna i4 eDrive40:een (340 hv, 18–21 kWh/100 km, 400 km moottoritiellä) M50 on janoisempi.

Koeajo: Räjähtävä kiihtyvyys, mutta paino tuntuu joka mutkassa
Ajoimme i4 M50:ta vaihtelevissa oloissa: Helsingin ruuhkissa, moottoriteillä 120 km/h ja Lapin mutkateillä. BMW i4 M50 koeajo vahvuudet: kiihtyvyys liimaa penkkiin – 80–120 km/h 2,5 s, ohitukset vaivattomia. Neliveto jakaa voimaa täydellisesti, SelectDrive M -alusta mukautuu: Comfort arkiajoon pehmeä, Sport jäykempi. Ohjaus tarkka, mutta ei anna palautetta tiestä kuten M4:ssa. Sisätilat premium: kaareva näyttö yhdistää mittarin ja infotainmentin, viimeistely 8/10. Tavaratila 470 l, takana tilaa gran coupéksi – korkeat pääsevät sisään vaivatta.
Heikkoudet: Paino 2215 kg tuntuu. Kurveissa kallistelua, alusta niiaa töyssyissä yli 120 km/h. Aerodynaamiset äänet häiritsevät, Hans Zimmerin ”Iconic Sounds Electric” sport-tilassa – zumbina Playstation 1:n ja scifi-elokuvan välillä – kyllästyttää. Koeajoautossa näyttöbugi: musta ruutu, resetointi radiopainikkeella 30 s. Verrattuna Porsche Taycan 4S:ään (kevyt, ketterä) tai Tesla Model 3 Performanceen (vähemmän keinahtelua, hauskempi), i4 tuntuu raskaalta. Subvirajainen: pidentää kaarreja, ei kutista radalla. Talvella nastarenkaat parantavat pitoa, mutta kulutus nousee.
Vertailu: M4, Tesla ja Hyundai – kuka voittaa dynamiikassa?
- M4 Competition xDrive: Kevyempi (n. 1800 kg), äänellinen 6-sylinterinen, radalla ylivertainen. i4 voittaa kiihdytyksessä matalilla nopeuksilla, mutta häviää ajettavuudessa ja tunteessa.
- Tesla Model 3 Performance: Kevyempi, vähemmän kallistelua, hauskempi mutkissa. Vähemmän premium, mutta parempi hinta-laatusuhde.
- Hyundai Ioniq 5 N: Radikaalimpi, drift-tila, parempi dynamiikka. Edullisempi, mutta ei BMW-laatua.
- i4 eDrive40: Parempi kulutus (18–21 kWh), pidempi säde, riittävä teho arkiajoon.
i4 M50 sopii perheelle: tilava, mukava, nopea. Ei puhdas urheiluauto.

Tekniset tiedot ja hinta – arvo rahalle?
- Moottorit: Etu 190 kW (258 hv), taka 230 kW (313 hv).
- Akku: 80,7 kWh käytettävissä (83,9 kWh brutto).
- Mitat: 4784 × 1852 × 1448 mm, akseliväli 2856 mm.
- Paino: 2215 kg.
- Suorituskyky: 0–100 km/h 3,9 s, huippu 220 km/h.
- Kulutus: WLTP 18,1 kWh/100 km, koeajo 22 kWh.
- Toimintasäde: WLTP 519 km, koeajo 366 km.
- Hinta: Uusi yli 85 000 €, käytetty alle 65 000 € (alle 10 000 km).
Arvio: Hyvä sähköauto, mutta ei täydellinen M
BMW i4 M50 saa 7,4/10: Ulkonäkö 8, tilat 7, sisusta 8, laatu 8, tavaratila 8, moottori 7, turvallisuus 8, ajettavuus 7, mukavuus 7, hinta 6. Plussat: kiihtyvyys, tilavuus, premium-tuntuma. Miinukset: kulutus, dynamiikka, paino. Sopii perheelle tai pitkille matkoille, ei radalle. Verrattuna M4:ään: sähkövoima korvaa murinan, mutta ei tunnetta.
Sähköinen M-tulevaisuus – koe itse ja päätä
BMW i4 M50 koeajo osoittaa: sähkö-M on täällä, mutta BMW-maagi kaipaa kehitystä – kevyempiä akkuja, parempaa dynamiikkaa. Varaa koeajo lähimmältä jälleenmyyjältä tänään – koe kiihtyvyys talviolosuhteissa. Vertaa i4 eDrive40:een säästääksesi. Mikä yllätti sinut eniten – räjähtävä voima, raskas tuntuma vai äänimaailma? Kokeile ja jaa kokemuksesi.

