Kuvittele vuosi 2011: HTC oli älypuhelinten maailman kärkinimiä, ohitti Nokian markkina-arvolla ja täytti miljoonien taskut innovatiivisilla laitteillaan. Se loi ensimmäisen Android-puhelimen ja määritteli alaa. Mutta missä HTC on tänään? Kauppojen hyllyiltä se on kadonnut, ja entinen loisto on vaihtunut hiljaisuuteen. Tässä artikkelissa pureudun HTC:n älypuhelinten romahdukseen, sen syihin ja yhtiön nykytilaan. Miten pioneeri putosi pohjaan, ja onko paluuta?
HTC:n synty
HTC (High Tech Computer Corporation) syntyi Taiwanilla vuonna 1997. Sen perustivat Cher Wang – yhden maan rikkaimmista miehistä tyttärenä – H.T. Cho ja Peter Chou. Aluksi HTC ei tavoitellut mainetta: se valmisti kannettavia tietokoneita ja taskutietokoneita suurille brändeille, kuten HP:lle, Compaqille, Palmille ja Dellille. Se myös tuotti laitteita operaattoreille, kuten Vodafone ja O2. HTC:n nimi ei näkynyt tuotteissa, mutta yhtiö oli jo silloin luotettava kumppani.
Kultakausi
2000-luvun alussa HTC astui valokeilaan. Se lanseerasi brändejä kuten Qtek Euroopassa ja Yhdysvalloissa sekä Dopod Aasiassa, ja vuonna 2006 yhdisti kaiken HTC-nimen alle. HTC oli Microsoftin pääkumppani Windows Mobile -laitteissa – kömpelöissä, stylus-käyttöisissä puhelimissa, jotka hurmasivat tech-harrastajat. HTC TyTN (2006) tuki 3G:tä, oli premium-malli isolla näytöllä ja hyvällä kameralla.
Oikea nousu alkoi 2008, kun HTC ja Google julkaisivat HTC Dreamin (T-Mobile G1) – maailman ensimmäisen Android-puhelimen. Vaikka siinä oli liukuva näppäimistö ja raaka Android 1.0, se myi miljoona kappaletta puolessa vuodessa. HTC otti Androidin omakseen luomalla Sense-käyttöliittymän, joka teki Androidista kauniin ja käyttäjäystävällisen.
Vuonna 2009 HTC HD2 oli legenda: Windows Mobile -laitteessa fanit asensivat Androidin, Ubuntun ja jopa MIUI:n. HTC Nexus One (2010) toi puhtaan Android-kokemuksen tyylikkääseen muotoiluun. HTC oli innovaatioiden edelläkävijä: se toi 4G:n (HTC Evo 4G WiMAX-verkossa), Sense-UI teki Androidista houkuttelevan, ja Beats Audio -yhteistyö vahvisti premium-statusta.
2011 HTC oli maailman kolmanneksi suurin puhelinvalmistaja, ohitti Nokian markkina-arvolla ja hallitsi Yhdysvaltain markkinoita 24 % osuudella. Se näytti, että HTC valloittaa maailman.
Rakoilut perustuksissa
Vuonna 2012 HTC yritti selkeyttää sekavaa mallistoa lanseeraamalla One-sarjan: One X (lippulaiva), One S (keskikokoinen) ja One V (budjetti). Idea oli hyvä, mutta One X:n 1800 mAh akku ja muistikorttipaikan puute pettivät. Liikevoitto romahti 625 miljoonasta dollarista 133 miljoonaan.
Samsung ja Apple investoivat markkinointiin, kun HTC luotti premium-materiaaleja ja designia. HTC One M7 (2013) oli taideteos: alumiinirunko, laadukas näyttö ja stereokaiuttimet. Se voitti palkintoja, mutta myynti oli vaisua Samsung Galaxy S4:n räjähdysmäisen markkinoinnin varjossa. Ultrapikselikamera (vähemmän megapikseleitä, enemmän valoa) oli innovatiivinen, mutta ei vakuuttanut kuluttajia. HTC:n markkinaosuus Yhdysvalloissa putosi 9,3 %:iin, ja kolmannen kvartaalin tulos oli ensimmäinen tappiollinen: 101 miljoonaa dollaria.
2014 HTC One M8 oli hyvä, mutta liian samanlainen M7:n kanssa, ja myynti petti. Markkinointi oli outoa, kuten Robert Downey Jr.:n sekava kampanja. 2015 HTC One M9 oli menneisyyden varjo: Snapdragon 810 -prosessori ylikuumeni, kamera oli heikompi kuin iPhone 6:ssa, ja näyttö hävisi kilpailijoille. Toisen kvartaalin tappiot olivat ennätys 258 miljoonaa dollaria. Samsung tulvi markkinoita Galaxy-sarjalla, Apple kiillotti iPhonea, kun HTC jumittui vanhaan muotoiluun.
Markkinointi ja kilpailu
HTC:n markkinointi ontui. Slogan “Quietly Brilliant” (Hiljaa loistava) sopi yhtiölle: se uskoi, että laatu puhuu puolestaan. Mutta Samsung ja Apple tuhlasi miljoonia kampanjoihin, kun HTC jäi varjoon. Kuluttajat eivät tienneet, miksi valita HTC kilpailijoiden sijaan. 2016 HTC 10 oli uusi alku, mutta korkea hinta ja kilpailu hukuttivat sen. Google-yhteistyö Pixel-puhelimissa toi rahaa, mutta vain lykkäsi kriisiä.
2017 HTC myi osan mobiiliosastostaan Googlelle 1,1 miljardilla dollarilla: 2000 insinööriä ja patentteja. HTC säilytti brändinsä, mutta menetti aivonsa. HTC U12+ (2018) oli hyvä, mutta jäi huomaamatta. HTC vetäytyi suurilta markkinoilta, menetti jälleenmyyjiä ja siirtyi VR:ään Vive-sarjan kanssa. VR toi uutta elämää, mutta älypuhelimet jäivät harvinaisiksi budjettimalleiksi.
HTC tänään
Vuonna 2025 HTC on varjo entisestä: markkinaosuus on alle 1 %, ja puhelimia näkee harvoin. Yhtiö keskittyy VR/AR-laitteisiin ja ohjelmistoihin, kuten Vive XR Elite -lasit. Älypuhelimet ovat marginaalinen bisnes, ja huhut lopettamisesta kiertävät. HTC:n romahdus on opetus: innovaatiot eivät riitä ilman markkinointia ja kilpailukykyä. Se, joka loi Androidin, jäi taakse Applelle ja Samsungille.
Miksi HTC romahti?
HTC:n tarina on varoittava: innovaatiot eivät riitä ilman markkinointia, selkeää mallistoa ja kilpailukykyä. Kultakausi päättyi strategisiin virheisiin, ja VR on ainoa valopilkku. Kokeile HTC:n VR-laitteita, jos haluat palan historiasta – HTC:n älypuhelinten romahdus opettaa, miten nopeasti johtoasema voi kadota!