Siirry suoraan sisältöön

Miksi jokainen oikea autonystävä ruiskuttaa pakoputken etikalla

Miksi jokainen oikea autonystävä ruiskuttaa pakoputken etikalla

Pakoputki on auton käyntikortti. Se on ensimmäinen asia, jonka takana ajava näkee, ja viimeinen, joka jää mieleen kun painat kaasua ja lähdet liikennevaloihin. Mutta se on myös auton likaisin ja vaikeimmin puhdistettava osa. Nokea, tiesuolaa, pikeä, hyönteisten rippeitä, palamisjäänteitä, ruostetta, öljyä – kaikki kertyy siihen viikoissa ja kuukausissa. Tumma, samea, ruosteinen pakoputki saa koko auton näyttämään 10–15 vuotta vanhemmalta, vaikka muuten se olisi priima. Siksi autonystävät ja ammattilaiset ovat käyttäneet vuosikymmenet yhtä ja samaa täysin ilmaista, 5 minuuttia kestävä ja 30 senttiä maksavaa konsta: väkiviinaetikkaa.

Mitä etikka oikeasti tekee pakoputkelle kemiallisesti

Väkiviinaetikka on 10-prosenttista etikkahappoa, joka on täydellinen kultainen keskitie: tarpeeksi vahva liuottamaan kaiken sen moskan, mitä pakoputkeen kertyy päivittäin, mutta liian heikko syövyttämään kromia, ruostumatonta terästä tai titaania. Se hajottaa:

  • nokikerroksen ja hiilipitoiset palamisjäänteet
  • tiesuolan ja kalsiumkarbonaatin
  • ruosteen alut ja rautaoksidin
  • hyönteisten proteiinit ja pihkan
  • öljy- ja rasvatahrat
  • jopa vanhat, vuosien mittaan kovettuneet kerrostumat

Kun etikka osuu lämpimään metallipintaan, se alkaa heti kuplia ja nostaa likaa irti kuin itsestään. Lopputulos on peilimäinen, syvä kiilto, joka kestää viikoista kuukausiin ja näyttää kuin auto olisi juuri tullut tehtaalta – ilman naarmuja ja ilman kemikaalijäämiä.

Täydellinen 5 minuutin ohje – näin teet sen kuin ammattilainen

Tarvitset vain:

  • väkiviinaetikkaa (se halpa kirkas 5 litran kanisteri, ei ruoketikkaa)
  • tyhjän suihkepullon
  • pehmeän keittiösienen tai mikrokuituliinan
  • vanhan hammasharjan tai pienen harjan vaikeisiin kohtiin
  • kuivan talouspaperin tai vanhan froteerievun
  1. Aja auto ulos tai hyvin tuuletettuun tilaan ja anna moottorin jäähtyä täysin – pakoputken pitää olla korkeintaan kädenlämpöinen.
  2. Sekoita suihkepulloon puoliksi etikkaa ja puoliksi vettä (1:1). Jos putki on todella huonossa kunnossa, käytä laimentamatonta etikkaa.
  3. Ruiskuta reilusti sekä ulkopinnalle että sisälle – työnnä suutin suoraan pakoputken suuhun ja suihkuta kunnolla sisään asti.
  4. Anna vaikuttaa 3–10 minuuttia. Näet heti, miten noki ja ruoste alkavat kuplia ja irrota itsestään.
  5. Pyyhi kevyesti sienellä tai liinalla pyörivin liikkein. Vaikeat kohdat saat pois vanhalla hammasharjalla tai teräsvillalla 0000 (erityisen hieno).
  6. Huuhtele puhtaalla vedellä tai pyyhi kostealla liinalla.
  7. Kuivaa huolellisesti – tämä on salaisuus täydelliseen raidattomaan kiiltoon.
  8. Halutessasi viimeistele tipalla ruokaöljyä, WD-40:ää tai autovahaa talouspaperiin – saat vielä syvemmän kiillon ja suojan seuraavaa likakerrosta vastaan.

Valmista. Pakoputki kiiltää kuin peili, ja koko auto näyttää juuri pestyä – vaikka et olisi pessyt sitä viikkoihin.

Miksi jokainen oikea autonystävä ruiskuttaa pakoputken etikalla

Jos pakoputki on jo vuosikausia hoidettu huonosti

Jos putki on täynnä paksua ruostetta ja nokikerrosta, tee sama temppu mutta anna etikan vaikuttaa 15–20 minuuttia ja toista käsittely 2–4 kertaa. Voit myös kääriä pakoputken etikalla kostutettuun talouspaperiin tai rätteihin ja antaa vaikuttaa tunnin – ruoste irtoaa kerroksittain kuin itsestään. Lopuksi kiillotus vielä hienolla teräsvillalla ja vahalla – tulos on kuin uusi putki, vaikka auto olisi 20 vuotta vanha.

Muita auton osia, jotka puhdistuvat etikalla paremmin kuin millään kaupan aineella

  • Tuulilasi ja peilit → ei raitoja, lintujen jätökset irtoavat hetkessä
  • Ajovaloumpiot → sameus ja hyönteiset katoavat, valoteho nousee 20–30 %
  • Vanteet ja jarrusatulat → tiesuola ja jarrupöly lähtevät kuin itsestään
  • Kromilistat, ovenkahvat ja peilit → kiiltävät taas kuin uudet
  • Sisusta ja matot → hajunpoisto: suihkuta laimennettua etikkaa, anna tuulettua tunti
  • Pyyhkijänsulat → puhdistuvat ja alkavat taas pyyhkiä kunnolla
  • Moottoritila → rasva ja öljy irtoavat hetkessä (varo elektroniikkaa!)

Tärkeimmät varoitukset – näin et pilaa mitään

  • Älä käytä laimentamatonta etikkaa maalipinnoilla pitkään aikaan – voi jättää himmeitä läikkiä
  • Älä ruiskuta kuumaan pakoputkeen – etikka kiehuu ja roiskuu silmille
  • Älä käytä ruoketikkaa – se on liian heikkoa ja jättää tahmean pinnan
  • Älä jätä etikkaa kumitiivisteisiin tai muoviosiin tunneiksi – voi haurastuttaa
  • Älä käytä etikkaa katalysaattorin tai lambdasensorin lähellä – voi vahingoittaa

Tämä on ehkä paras ja halvin autonhoitovinkki, jonka tulet koskaan oppimaan. Yksi 5 litran kanisteri väkiviinaetikkaa maksaa 4–6 € ja riittää kymmeniksi vuosiksi koko autolle. Autosi näyttää aina juuri pestyä, pakoputki kiiltää kuin timantti ja naapurit kysyvät, oletko ostanut uuden auton. Kokeile kerran – ja heität kaikki kalliit kromikiillokkeet ja erikoisaineet suosiolla roskiin.

Tekijä

Moikka! Nimeni on Emilia – ja rakastan kerätä arjen pieniä oivalluksia, jotka saavat hymyn huulille ja elämän rullaamaan kevyemmin. Täällä jaan parhaat lifehackit, omituiset faktat ja ideat, jotka tekevät arjesta vähän taianomaisemman. Jos olet koskaan ajatellut “olisipa helpompaa tapa tehdä tämä”, niin täällä ehkä löytyy vastaus. Hypätään yhdessä mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *