Siirry suoraan sisältöön

Maailman kallein auto autonäyttelyssä on jo myyty – 650 000 € Porsche 911 GT3 Touring on Kolumbian Amazonian ja ocelotin kunniaksi rakennettu unelma (primary keyword: maailman kallein auto)

Kun autonäyttelyn ovet avautuvat, tunnelma on sähköinen. Kaikki tietävät, mikä siellä odottaa: näyttelyn kallein auto, 650 000 euroa maksava Porsche 911 GT3 Touring, joka on jo löytänyt omistajansa ennen kuin yleisö ehti edes koskea siihen. Se seisoo keskellä salia kuin elävä jalokivi – syvänvihreä, salaperäinen ja täysin uniikki. Tämä ei ole mikä tahään 911. Tämä on liikkuva taideteos, joka on tehty Kolumbian Amazonian sademetsän ja sen ikonisimman asukkaan, ocelotin, kunniaksi.

Miksi juuri Kolumbia ja miksi ocelotti?

Porsche Latin American “Icons of Latin America” -projekti on yksi brändin kunnianhimoisimmista hankkeista. Jokainen auto on täysin yksilöllinen ja suunniteltu paikallisen kulttuurin, historian ja luonnon innoittamana. Kolumbia valittiin, koska sen Amazonia on maailman biodiversiteetiltään rikkain alue – siellä elää yli 10 % kaikista planeetan eliölajeista. Ja ocelotti, tuo pieni, kultaruskea villikissa mustine ruusukuvioineen, on ollut vuosisatoja Kolumbian kansanperinteessä, taiteessa ja mytologiassa voiman, kauneuden ja salaperäisyyden symboli. Se on Kolumbian henki tiivistettynä yhteen eläimeen – ja nyt yhteen autoon.

Väri, joka elää ja hengittää kuin Amazonian sademetsä

Ulkopuoli on maalattu täysin yksinoikeudella Paint to Sample -värillä Forest Green Metallic (virallinen koodi 2B4). Se ei ole tavallinen vihreä. Se on syvä, moniulotteinen sävy, joka muuttaa luonnettaan valon mukaan: aamuauringossa se hohtaa kirkkaan smaragdinvihreänä kuin lehvästön läpi siivilöityvä valo, iltapäivän varjossa se muuttuu lähes mustanvihreäksi kuin sademetsän syvimmät varjot, ja pilvisellä säällä se saa harmaanvihreän, lähes mystisen sävyn. Auto näyttää kirjaimellisesti elävältä – kuin se hengittäisi Amazonian rytmissä ja vaihtaisi väriä kuin kameleontti.

Hopeiset Centenaire Silver -aksentit tuovat kontrastia ja viittaavat suoraan 1960-luvun ensimmäisiin 911-malleihin: takavalon “pagoda”-kehys, takaspoilerin Gurney-lippa, ovenkahvat, peilinkuoret, takasäleikkö, Porsche-logo takana – kaikki on kiiltävää hopeaa. Jopa 20/21-tuumaiset kevytmetallivanteet on maalattu samalla Forest Green Metallic -värillä, mutta niissä kulkee ohuet hopeiset viivat kuin ocelotin viikset tai sademetsän köynnökset. Lopputulos on täydellinen tasapaino voiman ja eleganssin välillä.

Sisustus on kuin astuisit suoraan ocelotin turkin sisään

Kun avaat oven, kohtaat eläimen maailman. Suurin osa sisustasta on verhoiltu syvällä Cohiba Brown -nahalla, joka jäljittelee täydellisesti ocelotin kultaruskeaa turkkia. Istuimet ovat klassista Pepita-kangasta Truffle Brown-, musta- ja kermanvalkoisella kuviolla – tarkalleen kuin ocelotin täplikäs turkki. Istuinten niskatuissa on laserkaiverrettu ocelotin siluetti, joka on lainattu suoraan Kolumbian maanteiden villieläinvoroituksista – niistä kylteistä, jotka varoittavat autoilijoita eläinten ylityksistä. Se on hiljainen muistutus ihmisen ja luonnon yhteiselosta.

Kojelaudan ylä- ja alareuna, ilmanvaihtokehykset, Sport Chrono -kellon kehys, ovipaneelit, keskikonsoli – kaikki on käsin ommeltua Cohiba Brown -nahkaa Truffle Brown -tikkauksilla. Ratti on samaa nahkaa ja siinä on 12 asennon merkki Truffle Brown -värillä. Katto on tummaa Race-Texiä, turvavyöt ja matot täydellisissä sävyissä. Jopa etutavaratila on verhoiltu nahalla ja Pepita-kuosilla – yhtään kohtaa ei ole jätetty sattuman varaan. Tämä on Sonderwunsch-ohjelman täydellinen taidonnäyte.

Pieniä, mutta järisyttäviä yksityiskohtia

  • B-pilareissa on hopeiset “Iconos de Latinoamérica” -laatat Porsche Latin American logolla
  • Kynnyksissä lukee valaistuna “30 Años de Autoelite” kuljettajan puolella ja “25 Años de Porsche Latin America” matkustajan puolella
  • Kaikki on tehty täysin mittatilauksena, käsin, ilman kompromisseja
  • Auto juhlistaa samalla Kolumbian maahantuojan 30-vuotista taivalta ja Porsche Latin American 25-vuotista historiaa

Tekniikka, joka saa sydämen hakkaamaan – mutta hillitysti

Vaikka kyseessä on GT3, siinä on Touring-paketti: takaspoileri nousee automaattisesti, ei kiinteänä. Moottori on legendaarinen vapaasti hengittävä 4,0-litrainen bokserikuutonen, 510 hv, 9000 r/min kierrosraja ja ääni, joka saa kylmät väreet selkään. Touring-paketilla auto on kuitenkin hiukan hillitympi ulkonäöltään – täydellinen yhdistelmä raakaa voimaa ja hienostunutta eleganssia.

Miksi tämä 650 000 € auto on jo legenda

Koska se ei ole vain auto. Se on taideteos, joka yhdistää Porschen historian, Kolumbian luonnon ja ocelotin mystiikan. Se on jo myyty, mutta se tulee olemaan yksi harvoista autoista, joita ihmiset muistavat vielä 50–100 vuoden päästä – samalla tavalla kuin 2.7 RS, 959 tai Singerin luomukset.

Jos näet sen livenä, pysähdy hetkeksi. Se on enemmän kuin 650 000 euroa metallia, nahkaa ja hiilikuitua – se on rakkauskirje Kolumbian Amazonialle, sen salaperäiselle kissapedolle ja kaikelle sille, mitä emme saa koskaan menettää.

Moikka! Nimeni on Emilia – ja rakastan kerätä arjen pieniä oivalluksia, jotka saavat hymyn huulille ja elämän rullaamaan kevyemmin. Täällä jaan parhaat lifehackit, omituiset faktat ja ideat, jotka tekevät arjesta vähän taianomaisemman. Jos olet koskaan ajatellut “olisipa helpompaa tapa tehdä tämä”, niin täällä ehkä löytyy vastaus. Hypätään yhdessä mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Exit mobile version