Siirry suoraan sisältöön

Ford ohitti Teslan oikealta – Blue Cruise -handsfree tulee halvimpaan SUV:iin ja maksaa alle 25 €/kk

Ford ohitti Teslan oikealta – Blue Cruise -handsfree tulee halvimpaan SUV:iin ja maksaa alle 25 €/kk

Ford Puma maksaa alle 24 000 €, mutta keväällä 2026 sillä voi ajaa tuhansia kilometrejä ilman, että kosket rattia tai polkimia. Ford Blue Cruise, Euroopan ainoa virallisesti hyväksytty handsfree-järjestelmä, laajenee nyt kunnolla massamarkkinoille. Teslan Autopilot ja FSD vaativat edelleen kädet ratilla, mutta Fordilla saat ajaa silmät tiessä ja kädet sylissä – täysin laillisesti, turvallisesti ja ennen kaikkea halvalla. Tämä on iso askel kohti todellista autonomista ajoa tavallisten ihmisten autoissa, ja se muuttaa täysin pelin Euroopassa.

Mitä Blue Cruise oikeasti osaa – ja miksi se hakkaa Teslan Euroopassa

Blue Cruise on käytännössä paras saatavilla oleva taso 2+ -automaatio koko Euroopassa. Auto hoitaa kaiken ajamisen itse: kaistanpito, kiihdytys, jarrutus, etäisyys, kaistanvaihdot vilkun avulla ja mukautuminen liikenteeseen reaaliajassa. Se lukee liikennemerkit, reagoi ruuhkiin, pitää sinut täydellisesti kaistalla ja jarruttaa täysin pysäytykseen asti ruuhkassa. Sisäkamera valvoo kuljettajan katsetta – jos käännyt pois, järjestelmä varoittaa äänellä ja lopulta sammuu turvallisesti. Toiminta on rajattu tarkasti kartoitetuille Blue Zone -teille, joissa Ford on testannut ja varmistanut järjestelmän toimivuuden joka mutkassa, jokaisessa tunnelissa ja jokaisessa liittymässä.

Toisin kuin Tesla, Blue Cruise on DGT:n, Liikenne- ja viestintäviraston ja muiden Euroopan viranomaisten hyväksymä handsfree-käyttöön – saat ottaa kädet kokonaan irti ratista ilman pelkoa sakoista, vakuutusyhtiön ongelmista tai poliisin pysäyttämisestä. Teslalla kädet on pidettävä ratilla koko ajan, vaikka FSD olisi päällä, ja monissa maissa siitä voi tulla sakko tai vakuutusongelmia.

Ford ohitti Teslan oikealta – Blue Cruise -handsfree tulee halvimpaan SUV:iin ja maksaa alle 25 €/kk

Nämä Fordit saavat Blue Cruisen keväällä 2026

Aluksi järjestelmä oli vain Mustang Mach-E:ssä, joka maksaa vähintään 49 200 €. Nyt se tulee kolmeen huomattavasti edullisempaan malliin: Ford Puma ja täyssähköinen Puma Gen-E (alle 24 000 € alkaen), Ford Kuga (alle 32 000 € alkaen) ja Ford Ranger PHEV -hybridiavolava-auto. Käytännössä handsfree-ajo tulee saataville Fordin myydyimpään kaupunkimaasturiin, suosittuun keskikokoiseen SUV:iin ja jopa lavamalliin. Tavallisella palkalla ostettava auto, jolla voi ajaa ilman rattia pitkillä matkoilla – tämä on ennenkuulumatonta ja muuttaa täysin käsitystä siitä, kenelle autonominen ajo kuuluu.

Blue Zone -verkosto kasvaa hurjaa vauhtia – pian Tukholmasta Roomaan ilman rattia

Kun Blue Cruise tuli Eurooppaan 2023, handsfree-alueita oli vain 61 000 km kolmessa maassa. Nyt verkosto kattaa 16 maata ja yli 135 000 kilometriä – ja laajenee jatkuvasti. Espanjassa Blue Cruisella voi ajaa jo 28 500 km moottoriteillä, valtateillä ja kaupunkien kehäteillä. Käytännössä voit ajaa Madridista Barcelonaan, Sevillasta Valenciaan, Bilbaosta Alicanteen tai Malagasta Santiago de Compostelaan koskematta rattiin. Esimerkkinä: Tukholma–Rooma-reissu yli 2000 km ja 25 tuntia – suurin osa matkasta Blue Cruise päällä, vain tankkaustaukojen ajan rattiin koskeminen.

Paljonko handsfree-ajo maksaa?

90 päivää täysin ilmaiseksi oston jälkeen. Sen jälkeen todennäköisesti 24,99 €/kk (sama kuin Mach-E:ssä). Ford vahvistaa lopullisen hinnan lähempänä myynnin alkua, mutta hinta pysyy selvästi alle 30 €/kk – halvempaa kuin Netflix ja Disney+ yhteensä.

Ford ohitti Teslan oikealta – Blue Cruise -handsfree tulee halvimpaan SUV:iin ja maksaa alle 25 €/kk

Mitä tämä tarkoittaa Teslalle ja koko markkinalle

Ford on ensimmäinen valmistaja, joka tuo virallisen handsfree-ajon alle 30 000 € autoon Euroopassa. Tesla FSD maksaa 15 000 € kertamaksuna tai 99–199 €/kk ja vaatii kädet ratilla. Mercedes Drive Pilot (oikea taso 3) on vain kalleimmissa EQS- ja S-sarjoissa ja toimii vain alle 60 km/h. GM:n Super Cruise on saatavilla vain USA:ssa. Ford on siis juuri tehnyt handsfree-ajosta massatuotteen – ja vieläpä halvemmalla kuin kukaan osasi odottaa.

Ford Puma Blue Cruisella voi olla vuoden 2026 suurin yllättäjä: alle 30 000 € auto, jolla ajat tuhansia kilometrejä ilman rattia – laillisesti, turvallisesti ja alle 25 eurolla kuussa. Tesla on jäänyt Euroopassa selvästi kakkoseksi, ja muut valmistajat ovat vielä kaukana takana.

Haluaisitko sinä ajaa kaupunkimaasturilla, jossa kädet ovat vapaat heti moottoritielle mentäessä ja voit lukea kirjaa, katsoa videoita tai vain rentoutua? Ford tekee sen mahdolliseksi keväällä 2026 – ja hinta on vain murto-osa siitä, mitä olemme tottuneet maksamaan autonomisesta ajosta. Tämä on se hetki, kun handsfree-ajo siirtyy luksusautoista tavallisten ihmisten arkeen.

Tekijä

Moikka! Nimeni on Emilia – ja rakastan kerätä arjen pieniä oivalluksia, jotka saavat hymyn huulille ja elämän rullaamaan kevyemmin. Täällä jaan parhaat lifehackit, omituiset faktat ja ideat, jotka tekevät arjesta vähän taianomaisemman. Jos olet koskaan ajatellut “olisipa helpompaa tapa tehdä tämä”, niin täällä ehkä löytyy vastaus. Hypätään yhdessä mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *